پایگاه فرهنگی مذهبی ودا
آخرین اخبار روز مطالب مذهبی سیاسی اقتصادی شهدا رهبری مهدویت اندیشه تاریخ و انقلاب دین اخلاق فرقه شناسی امام حسین امام زمان روزنامه و...
Saturday, 21 September , 2019
  پرینتخانه » دین, ویژه تاریخ انتشار : ۰۹ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۱:۳۵ | ارسال توسط :

خدمت رسانی طلاب با لباس روحانیت ؛ ریاکاری یا صدقه آشکار؟

علت خدمت رسانی با لباس روحانیت چیست؟

در روزهای آغازین سال 98 اخبار و تصاویر هولناک سیل، کام شیرین مردم را در فضای عطرآگین بهار به تلخی کشاند. در شرایطی که سیل بی رحمانه حاصل سالها رنج و تلاش یک عمر برخی از هموطنان ما را با خود برده بود و عده ای دیگر را عزادار عزیزانشان کرده بود؛ همه بسیج شدند تا مردم این شهرها را از بحران سیل نجات دهند. سپاه و ارتش و بسیج که جای خود داشتند اما در کنار اینان طلاب و روحانیون و مردم عادی هم جانانه پای کار آمدند و برای عبور از این بحران دلخراش تلاش می کنند.
کمک طلاب و روحانیون به سیل زدگان
 
اما حضور با لباس روحانیت در دل حادثه برای برخی افراد عجیب بود و می پرسیدند چرا روحانیون تلاش می کنند متفاوت به نظر برسند و با لباس روحانیت در مناطق سیل زده مشغول خدمت رسانی هستند؟ 
 

پاسخ اجمالی و خودمونی از نظر پایگاه فرهنگی مذهبی ودّا :

اگر عمامه نزاریم که میگید روحانیون در صحنه حضور ندارند و به مردم کمک نمی کنند ؛ اگه عمامه بزاریم که می گویید ریا کار هستیم. پس تکلیف چیست؟!

 اگر مثلا هلال احمر یا صلیب سرخ محموله ای رو می فرسته  و علامتش رو روش درج میکنه بهش می گی ریا کار؟

این که چرا به هلال احمر نمی گی ریا کار چون نهادی است که نماینده مردمه.

و اگر مثلا ایران برای کشوری کمک می فرستاد و نام خود رو نمی برد و مسئولین می گفتند که برای این که ریا نشه علامت روی آن درج نکردیم باز اشکال می کردی که چرا نگفتی که این کمک ها از طرف ایران فرستاده شده .

و چون روحانیت یک نهاد مردمی است این عمامه نشان دهنده این نهاد است.

 

 ریاکاری یا صدقه آشکار؟

در برخی آیات و روایات درباره سنت زیبای صدقه و پنهان و آشکار بودن آن دستوراتی به ما رسیده است. در آیه شریفه 271 سوره بقره، به وضوح توصیه به صدقه آشکار و پنهان شده ایم که یقینا هر کدام شرایط خود را دارد.(1) خداوند هیچ منعی برای صدقه آشکار بیان نکرده است. در آیه 149 نساء خداوند انجام کارهای خیر و نیک را بصورت آشکارا منع نکرده و مورد قبول هم دانسته است. (2)

به همین دلیل طلاب برای حضور در مناطق سیل زده با لباس روحانیت نه تنها اشتباهی مرتکب نشده اند بلکه دقیقا به دستورات قرآن و اهل بیت(علیهم السلام) عمل کرده اند چرا که یاری رساندن به مردم مناطق سیل زده از مصادیق کار خیر و در نهایت صدقه محسوب می شود و آشکار نمودن آن هیچ ارتباطی به ریا و خودنمایی ندارد.

گاهی وظیفه و شرایط حکم می کند که انسان، کار خیرش را آشکار کند و گاهی آن را پنهان سازد، همانطور که در مورد صدقات می فرماید: «کسانی که اموال خود را در شب و روز، و پنهان و آشکارا انفاق می کنند. (3)

مثلا وقتی برای انجام کار خیر و نیکی پول جمع می شود سزاوار است که در آشکارا انجام شود چرا که باعث ترغیب دیگران برای شرکت در این امر خیر می شود. امیرامومنین علی(علیه السلام) می فرماید: صدقه های پنهانی نابود کننده ی گناهان است و صدقه آشکارا، مرگ های ناگهانی و زشت را باز می دارد. (4) پس نه تنها کار خیر آشکارا منع نشده بلکه اثراتی برای آن هم ذکر شده است.

 
کمک ریاکارانه طلاب به سیل زدگان

خدمت به سیل زدگان مصداق صدقه است؟

پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله) در این باره می‌فرمایند: «بر هر مسلمانی است که هر روز صدقه بدهد. عرض شد: چه کسی توان این کار را دارد؟ حضرت فرمود: برداشتن موانع آسیب رسان(مانند سنگ) از سر راه مردم، صدقه‏ است؛ عیادت از بیمار، صدقه است، نشان دادن راه به دیگری، صدقه است، امر به معروف و نهی از منکر صدقه است، و پاسخ سلام، صدقه است. (5) پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله) در جایی دیگر انجام هر کار نیکی را صدقه دانسته اند. (6) به این ترتیب هر کسی می تواند هر روز یکی از این کارها که در روایت بیان شده را انجام دهد و در زمره صدقه دهندگان قرار گیرد. پس کمک به سیل زدگان و رفع موانع زندگی آنان، صدقه محسوب می شود و آشکار کردن آن نیز مشکلی ندارد.

پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله) فرمود: برداشتن موانع آسیب رسان (مانند سنگ) از سر راه مردم، صدقه‏ است؛ عیادت از بیمار، صدقه است، نشان دادن راه به دیگری، صدقه است، امر به معروف و نهی از منکر صدقه است، و پاسخ سلام، صدقه است.

پرویز پروستویی: ریا کار نیستی بدون عمامه بیل بزن

 دوری از تهمت وظیفه روحانیت

اسلام برای این که شخصیت افراد حفظ شود و کسی نتواند دیگری را به درجه بی اعتباری بکشاند، توصیه کرده است که از مواضع تهمت دوری کند و از حضور و یا عدم حضور در اماکن و موقعیت هایی که احتمال دارد تا متهم به امری باطل شود پرهیز کند. امیرالمومنین علی(علیه السلام) می فرماید: کسی‌ که‌ خود را در موقعیت تهمت‌ قرار دهد، نباید کسانی‌ را که‌ به‌ او بدگمان می شوند را سرزنش‌ کند. (7) یا در جایی دیگر توصیه می کنند که آبرو و اعتبار خود را آماج تیرهای حرف مردم قرار مده، چرا که حیثیّت تو در دست خود تو است. (8)

به همین دلیل طلاب برای حضور در مناطق سیل زده با لباس روحانیت نه تنها اشتباهی مرتکب نشده اند بلکه دقیقا به دستورات قرآن و اهل بیت(علیهم السلام) عمل کرده اند چرا که یاری رساندن به مردم مناطق سیل زده از مصادیق کار خیر و در نهایت صدقه محسوب می شود و آشکار نمودن آن هیچ ارتباطی به ریا و خودنمایی ندارد .


پی نوشت:
1-  «اِنْ تُبْدُوا الصَّدَقاتِ فَنِعِمَّا هِىَ وَ اِنْ تُخْفُوها وَ تُؤتُوهَا الْفُقَراءَ فَهُو خَیْرٌ لَّکُمْ وَ یُکَفِّرُ عَنْکُمْ مِنْ سَیِّئاتِکُمْ وَ اللّهُ بِما تَعْمَلُونَ خَبیرٌ»؛
2-  اِنْ تُبْدُوا خَیْراً اَوْ تُخْفُوهُ اَوْ تَعْفُوا عَنْ سُوءٍ فَاِنَّ اللهَ کانَ عَفُوّاً قَدیراً.
3-  بقره، 274 .
4-  نهج البلاغه، خطبه 110 .
5-  بحارالأنوار، ج 75، ص 50 .
6-  الخصال، ص 134 .
7-  مَن‌ْ وَضَع‌َ نَفْسَه‌ُ مَواضِع‌َ التُّهَمَه‌ِ فَلا یَلوُمَن‌َّ مَن‌ْ اَساءَ بِه‌ِ الظَّن‌َّ. (نهج‌البلاغه‌، حکمت‌159)
8-  لاتَجَعَلْ عِرضَکَ غَرَضاً لِنِبالِ القَولِ. (نهج‌البلاغه، نامه ۶۹)
| منبع خبر : تبیان article.tebyan.net / ودّا
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۴
  1. الهی صدر :
    ۱۰ اردیبهشت ۹۸

    احسنت

  2. دکتر علی :
    ۰۹ اردیبهشت ۹۸

    احسنت برادر خوب

  3. امید محمودی :
    ۰۹ اردیبهشت ۹۸

    احسنت

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.